Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 29 juli 2011

Maak je foto's interactief

Thinglink is een tool waarmee je foto's die je op het internet plaatst (blog, wiki,...) 'interactief' kunt maken. Hiermee kan je namelijk heel gemakkelijk 'tags' aan je foto toevoegen, die verschijnen als stippen op de foto. Wanneer de gebruiker met zijn muis over de stip glijdt, verschijnt wat jij aan de tag hebt toegevoegd (een nota, een link, een audio-opname, enz.). Zo werkt het:


Bij mij werd de automatische installatie van de widget (rechtstreeks vanuit Thinglink naar Blogger) aanvankelijk geblokkeerd. Na het aanpassen van de beveiligingsinstellingen lukte het echter meteen. Nu, het is ook makkelijk te omzeilen via de embedcode. Dat gaat zo: op deze pagina van Thinglink staat de embedcode die je eerst moet kopiëren, ga dan naar Blogger > Ontwerpen > Pagina-elementen > Gadget toevoegen (kies best een vakje onderaan, je hoeft het niet te zien, maar het moet er enkel staan) > voeg dan 'HTML/Javascript' toe: geef als titel bvb "Thinglink" op en plak bij inhoud de "embed-code" die je hebt gekopieerd van de Thinglink-site. That's it. Nu kun je op om het even welke foto gaan staan die je hebt toegevoegd aan je blog. Bovenaan links verschijnt dan het symbooltje waar je moet op klikken om de tags toe te voegen. De rest wijst zichzelf uit. Let wel op dat je moet aangelogd zijn bij Thinglink opdat de functie actief zou zijn!

Het systeem werkt ook in Wikispaces (daar kan je in de pagina zélf een widget toevoegen!, nog makkelijker), alleen blijken de afmetingen van de foto te wijzigen wanneer je hem tagt, wat het visueel minder aantrekkelijk maakt: in de bewerkingsmodus lijkt het alsof je de afmetingen van de foto hebt aangepast, maar wanneer je op 'save' drukt, blijken opnieuw de originele afmetingen te verschijnen. Misschien is daar wel een mouw aan te passen, maar ik heb niet verder gezocht.


Thinglink is een erg eenvoudige tool, maar dus ook relatief beperkt (er komen wel af en toe nieuwe features bij - sinds kort is het bvb ook mogelijk om audioboo-opnames in de foto te plaatsen). Wil je een stap verder gaan in het maken van interactieve foto's, dan moet je zeker Speaking image of het nog uitgebreidere Label 59 eens bekijken.
Op de site van Free Technology for teachers vond ik deze lijst met interessante toepassingen voor de klas.

Opdracht (Spaans, niveau A1): De student neemt een filmpje op waarin hij enkele mensen van een familiefoto beschrijft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten