Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 28 juli 2011

Stixy, een digitaal prikbord

UPDATE: Stixy is ondertussen teloor gegaan :( Er zijn echter heel wat gelijkaardig, en zelfs betere tools verschenen sindsdien, zoals Padlet. Ik laat de post echter staan, omdat de beschrijving eveneens geldt voor de gelijkaardige tools.

Stixy (opgelet, werkt -voorlopig- enkel met Firefox) is een soort digitaal prikbord, waar je niet alleen supersnel nota's op zet, maar ook foto's, links en documenten. Hier lees je alvast de uitleg van Michel van der Ven. Nog duidelijker wordt het wanneer je deze tutorial op YouTube bekijkt.
Mij lijkt deze toepassing interessant om in de computerklas te gebruiken: studenten maken een opdracht (eventueel in kleine groepjes) en plaatsen hun resultaten (bvb een link naar een krantenartikel, samen met een samenvatting en een korte woordenlijst) onmiddellijk op het 'Stixyboard'.
Voor een vergelijkbare opdracht die thuis moet gemaakt worden, zou ik eerder een 'wiki' gebruiken (die heeft meer mogelijkheden en heeft het voordeel dat je de 'geschiedenis' kan bekijken en zien wie wat heeft gedaan).
Stixy is veel eenvoudiger: slechts één -grote- pagina (een "prikbord"), waar iedereen zaken op post. Je kiest zelfde achtergrond (er zitten enkele standaard achtergronden in, zoals het typische bord van kurk, maar je kan ook zelf een foto uploaden). Het grote voordeel is dat het erg snel is aan te maken (zie tutorial). Je plaatst dan de link naar je 'Stixyboard' op Toledo (of je blog). De student surft naar de link en post  er onmiddelijk het materiaal, zonder dat hij hoeft aan te melden (er zijn ook andere mogelijkheden, bvb een uitnodiging per mail versturen). In dat geval zal de student uiteraard wel anoniem zaken kunnen posten, vandaar dat ik dit enkel zou gebruiken tijdens de les zelf.
Ik verwees eerder ook reeds naar het interessante bericht over 'aanplakmuren' van Margreet van den Berg, waar ook nog enkele gelijkaardige programma's besproken worden.

Ik gebruikte onlangs een gelijkaardige tool, Linoit, in het kader van onze studiereis naar Barcelona, en vind het een echte aanrader. Als maker moet je je wel even registreren, maar de studenten hoeven dat niet te doen (kiezen voor 'canvases' - 'preferences' - 'allow guests to post stickies').  Opdat de deelnemers elkaar al een beetje zouden leren kennen vooraf (ze komen uit verschillende richtingen), vraag ik hen om zichzelf kort voor te stellen op het prikbord (een foto met een korte beschrijving). Ze kunnen er ook sticky-notes achterlaten (om iemand te vinden om samen naar de luchthaven te rijden, een leuk artikel of video die ze vonden ivm Barcelona, enz.). Dit is het resultaat:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten