Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 17 oktober 2013

Maak verbluffende affiches, flyers, kaartjes, enz. met "Canva"

Canva.com is een gloednieuw tooltje om prachtige affiches, flyers, kaartjes enz. te maken in een handomdraai. Het programma zelf biedt tal van gratis templates, foto's en figuren, maar je kan ook je eigen materiaal uploaden of (mooie!) extra figuren en foto's kopen (1 dollar/stuk). Het resultaat kan je downloaden (als PDF of foto) of delen via een URL, en wat ik erg leuk vind is dat je met verschillende mensen tegelijk aan één affiche kan werken.
Doordat alles erg intuïtief is, kan je eigenlijk meteen aan de slag, maar voorlopig is de tool nog wel in Beta-versie (waardoor er nog wel 'ns een bugje kan voorkomen) en moet je even wachten tot je wordt toegelaten (bij mij heeft het een week geduurd eer ik een mail ontving die me toegang gaf), maar daar zal allicht snel verandering in komen. Voorlopig wordt ook Safari nog niet ondersteund (enkel Mozilla Firefox & Google Chrome).
Het lijkt me leuk om studenten op die manier een affiche of iets dergelijks te laten maken. Zelf heb ik het hier even uitgetest om onze uitstap naar Rijsel aan te kondigen (indien je met Safari werkt kan je hier klikken om de flyer in PDF-formaat te zien in Google Drive). Op YouTube vond ik deze tutorial waarin een en ander aanschouwelijk wordt gemaakt:



Geen opmerkingen:

Een reactie posten