Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 19 januari 2011

Bestanden converteren met Format Factory

Er zijn tal van programma's waar je bestanden mee kan converteren, maar iedereen heeft wel een favoriet. Tot voor kort gebruikte ik meestal FormatFactory, dat gratis is en waarmee je zowel audio, video als afbeeldingen kan omzetten naa de meest populaire formats. Deze omvatten o.m. WMV, AVI, MPG, MP3, WMA, AAC, JPG, PNG, GIF, enz. Formatfactory is erg eenvoudig te gebruiken: je duidt aan naar welk format je wilt converteren, importeert het bestand (of ineens een hele map), kiest waar het bestand moet worden opgeslaan en je drukt op start. Nu, FormatFactory moet je wel eerst downloaden en is handig wanneer je veel bestanden wilt converteren die op je harde schijf staan. Tegenwoordig bestaan er ook heel wat gratis online-converteerdiensten en gebruik ik meestal tools als Vidcoder, El Convertidor of On-line Convert, etc. Om je bestand te converteren moet je het dan wel steeds uploaden, wat soms net iets langer kan duren. Anderzijds bieden deze diensten vaak de mogelijkheid om een bestand via de URL te converteren (bvb een YouTube-filmpje in MP3).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten