Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


maandag 17 januari 2011

Maak een online enquête

SurveyMonkey is een gratis online programma waar je heel snel een enquête mee kan opmaken die je vervolgens verstuurt naar een groep internetgebruikers óf beschikbaar stelt op een website of blog. De antwoorden worden daarna automatisch verwerkt in overzichten, tabellen en grafieken! Klik hier voor een tutorialvideo.

Update juli 2012: ondertussen ben ik overgestapt op het vergelijkbare programma Floq, dat qua gebruiksgemak niet erg veel verschilt van SurveyMonkey, maar toch iets meer mogelijkheden heeft en ook beter scoort op het vlak van de verwerking van de antwoorden (zo kan je de enquête op meer manieren verspreiden (o.a. embedden) én krijg je geen vervelend watermerk in de grafieken). Bovendien kan je -in tegenstelling tot SurveyMonkey- ook de antwoorden per respondent bekijken met Floq, waardoor de hieronder beschreven oefening wel mogelijk wordt. Nog even vermelden dat ik erg snel antwoord kreeg op mijn vraag die ik had gericht aan de makers van het programma! Ten slotte, ook nog even het zeer degelijke Survs en Enquête maken vermelden als volwaardige alternatieven.
Onlangs probeerde ik ook 'ns Google Forms uit, en ik was best onder de indruk van het gebruiksgemak en het resultaat. Keuze genoeg dus :)

Ik heb het enquêteprogramma gebruikt in combinatie met een Voicethreadoefening waarbij studenten eerst een verhaal moesten vertellen dat waar of niet waar was. Vervolgens vroeg ik hen om de verhalen van hun medestudenten te beluisteren om deze enquête te kunnen invullen. Bij vraag 1 moeten ze voor elke student aanduiden of het verhaal waar of niet waar is en bij vraag 2 kiezen ze het interessantste, spectaculairste, ... verhaal. Het resultaat is af te lezen in deze grafieken, waarop je meteen één van de beperkingen ziet van de gratis versie van SurveyMonkey: over grafieken staat steeds "échantillon" (of staal). Een andere is dat je de antwoorden niet kan filteren op persoon. Ik had namelijk al een oefening gemaakt die vertrekt van een anonieme enquête, maar waarbij je nadien kan achterhalen wie welke enquête heeft ingevuld (door iedereen een nummer toe te kennen bijvoorbeeld). Het idee was dan dat studenten in kleine groepjes vragen moesten bedenken om op basis daarvan te bepalen of ze die persoon zouden uitnodigen in hun (zogezegd) TV-programma of niet. De bedoeling was dat ze de vragen vervolgens in het programma zouden inbrengen en versturen naar iedereen uit de klas. Nadat iedereen heeft geantwoord, zou elk groepje dan puur op basis van de antwoorden (en niet de persoon) kiezen wie ze zouden uitnodigen. Ten slotte zou het intervieuw ook kunnen plaats vinden in de klas. Nu, ik heb begrepen dat dit mogelijk moet zijn met de betalende versie, maar dat vond ik overdreven voor slechts één oefening.

Om dit te omzeilen heb ik op aanraden van een collega het enquêteprogramma Limesurvey bekeken waar ze op onze school een licentie voor hebben. Limesurvey bleek echter al snel een heel stuk ingewikkelder te zijn dan SurveyMonkey. Het heeft meer mogelijkheden en zou allicht kunnen dienen voor de opdracht die ik in gedachten had, alleen is het wel de bedoeling dat de studénten de enquête afnemen. En de tijd die ze moeten investeren in de opdracht moet natuurlijk in verhouding staan met het rendement inzake taalverwerving. Vandaar dat ik dit idee voorlopig heb laten varen, maar misschien kom ik er nog wel op terug wanneer meer collega's geïnteresseerd zouden zijn hier iets mee te doen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten