Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


woensdag 19 januari 2011

Videofilmpjes downloaden van Youtube

Om videofilmpjes te downloaden van Youtube bestaan er tal van gratis on-line programma's (Youtube downloader, VideoGrabber, Mediaconverter, Video Ripper, enz.).

Zelf gebruik ik YouTubeMP3 of flvto.com wanneer ik enkel het geluid nodig heb: je hoeft enkel de URL te kopiëren en je krijgt onmiddellijk een MP3 bestand om te downloaden (zonder dat je iets hoeft te installeren!). Recentelijk leerde ik ook Peggo kennen, dat net zo makkelijk werkt en waarmee je gelijk ook stiltes kan verwijderen.

Wanneer ik het filmpje als video-bestand wil downloaden gebruik ik keepvid, dat min of meer als bovenstaalde tools werkt (gewoon link plakken, niks installeren). Je hebt wel de meest recente versie van Java nodig (te downloaden op de site zelf indien nodig).
Een andere manier die meestal lukt is gewoon "save" typen vóór de URL van het YouTube-filmpje:
Daarna moet je toestemming geven om 'java' te gebruiken en dan kan je het format kiezen. Bij sommige filmpjes die auteursrechtelijk beschermd zijn (nogal wat recente video-clips bvb), lukt het echter niet.

Toen ik nog geen Mac had, gebruikte ik steeds Realplayer (waar je ook gewoon muziek mee afspeelt). Nadat je het programma hebt geïnstalleerd (gratis dus, via het internet), en je gaat vervolgens naar Youtube, dan verschijnt bovenaan rechts bij elk filmpje "Download this video". Door daarop te drukken wordt het filmpje automatisch gedownload naar je harde schijf (je kan uiteraard zelf bepalen waar het wordt opgeslaan).
Het leuke eraan is dat op het scherm dat aankondigt dat je filmpje is gedownload, de knop "convert" staat, waarmee je het filmpje (in FLV-formaat) automatisch kan converteren naar een hele serie ander formaten, waaronder bvb. ook MP3 (muziekformaat, waardoor je enkel de klank van het video-fragment overhoudt. Handig wanneer je niet de clip, maar wel de klank van een muzieknummertje wilt oplsaan. Let wel: enkel toegestaan natuurlijk, indien de auteur er toestemming voor geeft...). Met Realplayer kun je trouwens niet enkel van Youtube downloaden: telkens wanneer op een site een filmpje verschijnt dat Realplayer herkent, zal hij automatisch de mogelijkheid bieden om het te downloaden.

Tot slot verwijs ik nog graag even naar deze site, waar op een heel aanschouwelijke manier uitgelegd wordt wat je allemaal nog meer kan doen met Youtube!

2 opmerkingen:

  1. youtubeconverter is geheel gratis Youtube naar mp3 converter, youtube converter tool.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ik gebruik vaak youtubeconverter.to om youtube to mp3 converter te converteren, dit is een geweldige tool die gemakkelijk te gebruiken en zeer nuttig is.

    BeantwoordenVerwijderen