Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 20 januari 2011

Zelf een tutorfilmpje (screencast) maken

Een screencast is een handige manier om anderen te leren werken met een bepaald programma. Het maken ervan is niet zo moeilijk: je doet het zelf voor op je computer en je neemt dit ondertussen op. Met of zonder geluid.
Bij ons op school hebben we daarvoor een licentie op het programma 'Camtasia Studio', maar je vindt er ook tal van gratis tools voor op het internet (de meeste zijn wel erg beperkt in tijd en zijn niet altijd even betrouwbaar). Ik ben nogal gewonnen voor het programma Screencast-o-matic, waarmee je gratis tot 15 minuten kan opnemen. De  mogelijkheden worden goed geïllusteerd in onderstaand filmpje:



Een ander interessant programma is TinyTalk: geen webapplicatie, want je moet het downloaden, maar wel gratis én gebruiksvriendelijk. SRecorder (moet je ook eerst downloaden) en Screenr (online, interessant, maar slechts 5 minuten gratis opname) zijn nog 2 andere alternatieven. Voor Google Chrome gebruikers, ten slotte, is Screencastify een populaire tool (extentie) om screencasts te maken. Het is onafhankelijk van Flash of Java en daardoor ook vrij stabiel.
Een korte bespreking van deze en andere programma's staat op de zéér interessante site Web 2.0 op school (in de linkerkolom doorklikken op 'screencast').

Nu, sinds ik zelf een Macbook heb, gebruik ik persoonlijk QuickTime Player voor het maken van screencasts en iMovie om ze nadien eventueel nog te bewerken.

Op het internet staan natuurlijk al tal van tutorfilmpjes die je uitleggen hoe je met een bepaald programma aan de slag gaat (tik maar 'ns de naam van het programma in in Youtube, bijvoorbeeld). Dit kan niet alleen handig zijn om door te geven aan je studenten, je kan er ook zelf een beroep op doen om een en ander te leren kennen! Zelf heb ik bijvoorbeeld dit filmpje gemaakt om mijn studenten op weg te helpen bij het opstarten van hun blog.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten