Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


maandag 1 augustus 2011

Voeg audio toe aan je foto's en publiceer ze


Yodio is een zéér interessante tool waarmee je audiobestanden kan toevoegen aan je foto's (of aan een serie foto's).
Update 2016: Yodio lijkt niet langer te werken.
De foto's kan je gewoon uploaden vanaf je computer of, wanneer je een Iphone hebt, ook doorsturen. Idem voor wat het audio-bestandje betreft: je kan het uploaden van je computer of je kan de opname ook met je Iphone doen. Opgelet: het programma herkent enkel MP3 of WAV-bestandjes (je stem kan je dus het best opnemen met een programma zoals bvb. Free Sound Recorder). Op de website (waarvoor je eerst een account aanmaakt) verbind je beiden door ze simpelweg te verslepen (het resultaat heet dan een "Yodio"). Je voegt nog wat info toe ivm je foto (een titel, korte beschrijving, publiek/privé-instellingen, enz) en dan publiceer je de Yodio. Je kan hem dan doormailen of de URL of embedcode gebruiken om de foto op een blog/wiki(!)/website/Toledo /enz. te plaatsen. In dit tutorfilmpje zie je hoe het in zijn werk gaat.

Eén belangrijke opmerking: de sleep-functie werkt (voorlopig) NIET in Internet Explorer! Je moet dus sowieso naar de Yodio-site surfen met een andere browser (ik heb het uiteindelijk geprobeerd met Mozilla Firefox, en dat werkte meteen!)

Erg interessant is ook de mogelijkheid om yodio's samen te voegen tot één "gesproken fotoalbum" (een zogenaamde "yodio tour"), waarbij de foto's mooi in elkaar overvloeien terwijl je er uitleg bij geeft (als een filmpje als het ware). Het is erg bijzonder eenvoudig te maken! In dit filmpje wordt uitgelegd hoe het in zijn werk gaat en hieronder vind je er een leuk voorbeeld van:

  
Dit biedt mijns inziens heel wat didactische mogelijkheden: de student moet aan de hand van 5 foto's over een ervaring vertellen (om zo de verleden tijden te oefenen), of hij moet aan de hand van 5 foto's iets vertellen over zijn stage/studiereis, enz. Het resultaat kan hij dan op een wiki of een klasblog posten bijvoorbeeld!
Ik kreeg onlangs een korte inleiding op het gelijkaardige en populaire Photo Story. Nu, dit (eveneens gratis) programma heeft ongetwijfeld een stuk meer mogelijkheden, maar moet wel eerst worden geïnstalleerd op je computer (wat toch een drempel betekent).

Geen opmerkingen:

Een reactie posten