In een eerder bericht had ik het al over het opnemen van Skype-gesprekken, met o.a.
VodBurner of
Skype Call Recorder. Het nadeel daarbij is dat je gesprekspartner natuurlijk ook over Skype moet beschikken, wat soms een beperking betekent voor bepaalde activiteiten. Ik wou namelijk mijn studenten ook gesprekken laten voeren en opnemen met iemand van de toeristische dienst of een hotelbediende bvb. (in het Frans of Spaans uiteraard...). Daarvoor vond ik de interessante webtool
VoipBuster, waarmee je gratis (!) kan bellen van je PC naar een vast toestel in een hele reeks landen (waaronder Frankrijk, Spanje, België,..) en zonder al te veel beperkingen (geen tijdslimiet of vervelende reclameboodschappen).
Hier zie je hoe je het programma kan downloaden (echte tutorials vond ik enkel in het Spaans, maar eigenlijk is het zo eenvoudig dat dit niet eens hoeft).
Aanvulling (18/7/12): Ik heb gemerkt dat het aantal gratis oproepen beperkt is tot 6, en dat daarna belkrediet moet kopen, wat het meteen weer een stuk minder interessant maakt. Anderzijds krijg je voor ongeveer 18 euro, een jaar lang gratis belkrediet. Erg goedkoop wel, dus. Ik las ook dat het mogelijk is om voor bvb 1 euro belkrediet te kopen, waarvoor je 7 dagen gratis kan bellen naar zowat alle Europese landen... In afwachting van een beter alternatief zullen mijn studenten het hiermee moeten stellen, vrees ik :(
Er zijn verder tal van programmaatjes om dit soort gesprekken op te nemen (eigenlijk wordt gewoon je geluidskaart opgenomen), maar ik vind
Free Sound Recorder wel handig: je kan het gewoon gratis downloaden en is erg eenvoudig in gebruik. Mogelijk alternatieven zijn bvb.
KAT MP3 Recorder of
Skype Auto Recorder.
Thuis heb ik beide programma's even uitgetest en dat verliep prima! Ik kijk er alvast naar uit om dit volgend academiejaar 'ns te testen bij enkele klasgroepen... Enerzijds biedt deze activiteit de studenten de kans om in contact te komen met native speakers. Anderzijds kan de opname van het gesprek ook dienen a/ als bewijs dat de activiteit heeft plaats gevonden, b/ om zichzelf te 'analyseren' (
Welke fouten heb ik gemaakt en kon ik vermijden? Op welke woorden/uitdrukkingen kon ik niet komen tijdens het gesprek? Welke zaken heb ik niet begrepen van mijn geprekspartner?), c/ om de student te evalueren.