Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


dinsdag 14 augustus 2012

Verstuur in één keer verschillende (grote) bestanden (tot 10 GB) !!!

Er bestaan tal van programma's waarmee je gratis grote bestanden kan versturen. Het één al wat handiger dan het andere (zie eerder artikel in deze blog).
Onlangs ontdekte ik er weer eentje op Sjaboe met wel een erg grappige naam: Stuur die shit :) Wat het tooltje bijzonder maakt is dat je niet enkel tot 10GB gratis bestanden kan versturen, maar vooral dat je meerdere files tegelijkertijd kan uploaden en verzenden (maximum 2GB per bestand). Bovendien is het ook bijzonder gebruiksvriendelijk: je hoeft niet eens in te loggen! Je surft naar de site en komt op onderstaand scherm terecht waar je enkel je naam en emailadres invult en dat van de bestemmeling. Je kiest de bestanden die je wilt versturen en that's it! Voor bestanden tot 1GB is ook Fileshift een prima alternatief.


woensdag 8 augustus 2012

Verzin een verhaal bij 5 willekeurige foto's van Flickr

Five Card Flickr Story is een leuk tooltje om op een speelse manier te werken aan de schrijfvaardigheid van studenten. Het stelt 5 reeksen voor van 5 (ad random gekozen) foto's, waar je er telkens één moet uit kiezen. Bij die 5 foto's verzin je vervolgens een verhaaltje dat je heel snel met anderen kan delen via Facebook, Twitter, link, enz. Je hoeft niet eens in te loggen: gewoon naar de site surfen en je kan aan de slag!




zaterdag 4 augustus 2012

Schrijf een "open brief" aan... de rest van de wereld

My Open Letter is een nogal aparte site waarop je -zoals de naam al doet vermoeden- een open brief kan publiceren. Je hoeft niet in te loggen: je surft naar de site en "je schrijft meteen wat je te zeggen hebt"... Je geeft enkel je naam op en aan wie de brief is gericht (je kan hier gerust "aan de wereld" invullen of zo). Leuk is dat je ook foto's, hyperlinks, enz. kan toevoegen én dat je zelfs zaken kan "embedden" (hoewel het insluiten van een YouTube-filmpje niet meteen lukte). Nadien krijg je een URL voor je brief (die je kan delen met anderen) en verschijnt hij ook in de gallerij van de site (onderaan bij "Latest letters" of "Random"). Iedereen die de brief ziet kan erop reageren, maar dat gebeurt maar weinig blijkbaar.
Je kan natuurlijk een opdracht verzinnen waarbij studenten een open brief schrijven (over één of ander opgegeven onderwerp) en dat ze nadien op enkele van elkaars brieven een reactie moeten schrijven... Het lijkt me in elk geval een leuke insteek voor een schrijfopdracht. Je vindt er brieven in verschillende talen en over allerhande onderwerpen, ook gevoelige, zoals te zien op de screencast hieronder:



Pik een willekeurige student/item uit een lijst

Op de leuke site ICT-idee vond ik enkele leuke tooltjes om ad random iemand uit een lijst te pikken of willekeurige groepjes samen te stellen:

  • Met dit tooltje, de fruitmachine, pik je zo een willekeurige naam uit een ingevoerde lijst. Je hoef er niet eens voor in te loggen! Het kan wel 'ns interessant om op die manier een student aan te duiden... Mag die bij de 'tweede ronde' niet meer mee doen, dan kan die je gewoon aanvinken en kiest het programma een volgend 'slachtoffer'... Je kan desgewenst de lijsten ook opslaan in het programma zelf (zoniet kopieer de de lijst gewoon vanuit een Word-bestand). Een goed alternatief is Random-name-selector: vervang de namen die in het lijstje staan door jouw studenten en go!
  • Met groepjeskiezer kan je de klas heel makkelijk opdelen in groepjes. Je kopieert de namenlijst in het programma (je hoeft niks te installeren en zelfs niet in te loggen! Gewoon naar de site surfen) en kiest het aantal groepjes dat je voor ogen hebt. That's it!
  • Heel leuk, ten slotte, is ook Name generator, waarmee je telkens opnieuw de volledige lijst in een andere volgorde kan plaatsen. Hier moet je wel eerst even voor inloggen.

vrijdag 3 augustus 2012

Voeg snel notities toe aan PDF's, foto's en andere documenten!

Crocodoc is een handig tooltje waarmee je notities kan toevoegen aan allerhande types van documenten (foto's, PDF, Word, ...). Zo kan je opmerkingen toevoegen in de marge, zaken met fluo markeren, dingen tekenen, enz. Je hoeft daarvoor niet eens in te loggen, tenzij je wilt dat je naam vermeld wordt bij je notitie (wat toch handig is) en je geannoteerde documenten wilt bewaren. Je surft dus gewoon naar de site, loadt je document up en maakt er de notities bij. Dan hoef je enkel nog op "share" te klikken om je document met anderen te delen!  Interessant is ook dat je de documenten nadien niet alleen kan delen via mail, URL, Facebook, enz., maar ook kan "embedden" in een blog, website of wiki!

Het lijkt me een handig tooltje om documenten te becommentariëren van studenten (of zelfs van collega's). De screenshot hieronder geeft een idee van hoe zo'n document eruit ziet:


donderdag 2 augustus 2012

Maak leuke slideshows van je foto's!

LoxiaStudio is een gratis tool om moderne en leuke slideshows te maken van je foto's in de vorm van o.a. 3D-kubussen of 3D-muren (zoals het voorbeeld onderaan over onze studiereis naar Barcelona). Leuk is ook dat je op je foto's de titel en een korte beschrijving kunt weergeven (in het voorbeeld te zien wanneer je op foto klikt - ik gaf enkel een titel op - ik merk nu ook op dat tekens als de ü en de ñ niet weergegeven worden :). Op de startpagina wordt uitgelegd hoe je te werk gaat (héél intuïtief). Indien je je animatie wilt bewaren of delen via een link, Twitter, Facebook, een blog, enz (wat uiteraard de bedoeling is), wordt gevraagd om een account te creeëren (dit gebeurt pas wanneer je de animatie klaar hebt: je hoeft enkel een naam en paswoord in te geven). Op die manier kan je de slideshows nadien nog steeds bewerken.
Een goed alternatief voor het maken van een fotogalerij is trouwens Cincopa.

Maak zelf een online-kruiswoordraadsel (zonder in te loggen)

Met Crossword Labs maak je zo een kruiswoordraadsel dat je niet alleen kan afdrukken, maar ook kan delen via een URL, mail, Facebook, Twitter, enz. Het leuke is dat je niet eens hoeft in te loggen: je kan meteen aan de slag! Nadat je een titel hebt gegeven aan je kruiswoordraadsel, tik je per regel telkens eerst het woord en vervolgens de definitie. Onderaan kies je een paswoord voor de sleutel van het kruiswoordraadsel (die kan je dan eventueel doorgeven aan de studenten, zodat ze over de oplossing beschikken) en that's it!
Het lijkt me een leuk idee om, op het einde van de cursus, studenten in kleine groepjes bijvoorbeeld 10 woorden te laten noteren die ze in de loop van het jaar hebben geleerd en absoluut willen onthouden. Ze zoeken er telkens een synoniem of omschrijving bij en maken ten slotte zélf een kruiswoordraadsel dat ze delen met de anderen...
Een tutorfilmpje is eigenlijk overbodig, omdat het zo eenvoudig en intuïtief is. Onderstaand filmpje geeft wel een idee van hoe het eruit ziet (op YouTube vond ik enkel deze Finse (??) versie :)...

Laat berichten van studenten 'live' op het scherm verschijnen (zonder in te loggen)!

TodaysMeet is een heel apart tooltje dat toelaat om berichten (verzonden van een smartphone, laptop, ...) onmiddellijk op een groot scherm te projecteren. Surf naar de site van TodaysMeet en geef een naam aan je 'room' (je hoeft niet eens in te loggen!). Geef aan hoe lang je 'room' actief moet blijven (van 2 uur tot een jaar) en that's it! Je hoeft enkel nog de naam van je 'room' door te geven aan je studenten en ze kunnen van start gaan. Op hun scherm tikken ze dan een bericht in en geven ze hun naam op. Zodra ze hun bericht versturen, verschijnt het op jouw scherm (dat je dan uiteraard kan projecteren).
Het is werkelijk heel eenvoudig en lijkt me erg leuk om te gebruiken voor bijvoorbeeld een brainstormsessie of om op een snelle manier 'content' te verzamelen ("Wat is je lievelingswoord of jouw favoriete gerecht in het Spaans?", "Wat heb je gisterenavond gedaan?", "Welk verjaardagscadeau zou je (niet) schenken aan...?").  Je kan studenten ook in groepjes zetten en één iemand aanduiden die ideeën mag posten...
In onderstaand filmpje zie je alvast hoe het werkt, maar voor meer details bekijk je beter deze tutorial.




Twitterwall.me is trouwens een vergelijkbare tool, maar werkt -zoals de naam al doet vermoeden- enkel met Twitterberichten. Ik heb het nog niet getest en ben ook niet van plan dit te gebruiken in mijn lessen, maar je weet maar nooit...
Ik werkte een opdracht uit met deze tool (zie 'mijn Web 2.0-opdrachten) in ons taallabo. Meer ideëen vind je op 'Free technologie for teachers'.


woensdag 1 augustus 2012

Maak leuke stripverhaaltjes met foto's van Flickr!

Bubblr is een heel leuk (gratis) tooltje om een soort korte stripverhaaltjes te maken met foto's die op Flickr staan (niet alleen foto's die je er zelf hebt opgezet, maar ook gewoon van anderen!). Je surft gewoon naar de site en je kan meteen beginnen (zonder in te loggen). In het vakje "tag" (links bovenaan) tik je een trefwoord in en het programma zoekt automatisch foto's over het onderwerp op Flickr (voor "Sagrada Familia" bvb, krijg je zo maar eventjes meer dan 19.000 resultaten...). Vervolgens klik je op de foto die je wilt gebruiken en heb je de mogelijkheid om er tekstballonnetjes aan toe te voegen. Dan kan je een nieuw trefwoord ingeven om op zoek te gaan naar een volgende foto, enz. Heel eenvoudig dus, maar wel leuk om studenten op die manier een verhaal te laten vertellen. Wanneer je "beeldverhaal" af is, hoef je enkel nog op publiceren te klikken om het resultaat met anderen te delen (via mail, Facebook, Twitter, Blogger, etc.). In volgend filmpje wordt uitgelegd hoe het werkt:


Erg leuk ten slotte, is de mogelijkheid om bestaande beeldverhalen te "recyclen", met andere woorden opnieuw te bewerken. Zo zou je bijvoorbeeld als opdracht een beeldverhaal kunnen starten met één of twee foto's (met een tekstballon) en de studenten vragen om het verhaal af te werken. Als test, heb ik (in nauwelijks enkele minuten) even onderstaand stripje gemaakt met foto's van Barcelona:


Let op: Bubblr werkte wel niet in Safari.