Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 21 oktober 2012

Geef commentaar bij specifieke slides van een PPT-presentatie

SilkSlides is een gloednieuwe online-dienst waar je Powerpoint-presentaties (en PDF-documenten) kan uploaden en delen met anderen. Deze tool is vergelijkbaar met het bekende SlideShare (zie eerder artikel in deze blog), maar heeft een innovatieve functie die erg interessant kan zijn in het onderwijs: je kan namelijk bij elke slide een aparte discussie opstarten (vergelijkbaar met een forum). Het fijne is dat je niet eens hoeft in te loggen (noch diegene die de PPT uploadt, noch wie commentaar wenst te geven). Je surft naar de site en je kan meteen een PPT uploaden. Je voegt een titel, beschrijving en e-mailadres toe en na enkele seconden krijg je een link die je met anderen kan delen. That's it!
Ik merkte wel dat slides met "speciale" effecten (waarop een tabel verschijnt, bvb) niet correct worden weergegeven, wat dan wel weer een belangrijk nadeel is. Elke slide wordt namelijk weergegeven als een statische foto.
Deze tool kan niet alleen interessant zijn om bvb. een online discussie op te starten, maar ook om feedback te geven bij PowerPoint-presentaties van studenten.


zaterdag 20 oktober 2012

Voeg vragen toe aan YouTube-filmpjes met Teachem

In een eerder artikel besprak ik reeds het bijzonder interessante Grockit Answers, waarmee je vragen, opinies en commentaar kan toevoegen aan YouTube-filmpjes. Bij het afspelen verschijnen de vragen dan op het moment waarop jij bepaalt en kan de student een antwoord toevoegen. Op deze uitstekende site van Richard Byrne leerde ik onlangs een gelijkaardige tool kennen: Teachem.
Hoewel het sociale en interactieve aspect er enigszins in ontbreekt, vind ik het toch de moeite om te vermelden. Studenten kunnen in Teachem weliswaar geen vragen rechtstreeks beantwoorden (of zelf vragen stellen), het laat wel toe om zélf antwoorden op je vragen toe te voegen (wat dan weer niet mogelijk is bij Grockit Answers). Wanneer de student rechtsboven op de vraag op "flip" klikt, verschijnt dan het antwoord op de vraag (zoals bij het traditionele systeem van "flashcards"). Een beetje klassiek, dus, maar je kan er wel interessante luisteroefeningen mee maken zoals deze bvb.


maandag 1 oktober 2012

Kies zelf waar je YouTube-filmpje start

Het gebeurt niet zo vaak, maar af en toe wil ik graag dat het YouTube-filmpje dat ik aan mijn studenten geef niet vanaf het begin start, maar wel vanaf een specifieke moment. Met dit tooltje is deze klus zo geklaard (inloggen hoeft niet): je kopieert eerst de link van het oorspronkelijke filmpje, je geeft aan vanaf welke minuut/seconde het moet starten en that's it! Je krijgt meteen een link die je met je studenten kan delen...