Ondertussen moet de maker van het prikbord wel inloggen om het te creëren (update 2016, daarvoor hoefde dat niet), maar de student hoeft dit nog steeds NIET te doen. Hij kan meteen beginnen met het toevoegen van post-its, links, video's, foto's of bestanden (PDF, Word,...) die netjes worden embed in het prikbord zelf. Ook video's worden in een klein schermpje weergegeven (gebeurt automatisch wanneer je de link inbrengt).
Sinds de update van 2016, heb je er ook een aantal interessante opties bij: Zo kies je nu hoe de post-its op het scherm verschijnen (netjes geordend, chronologisch of gewoon kris kras door elkaar). De interessantste toevoeging echter, vooral voor het gebruik in de klas, is dat je er nu voor kan kiezen dat men ook op de post-its van anderen kan reageren! Zo kan je na een brainstorm, bijvoorbeeld, vragen aan je studenten om commentaar te geven op ideeën van anderen.
Ik kreeg ook heel snel antwoord van hun helpdesk ivm een vraagje over de achtergrond (je kan een template gebruiken, maar ook je eigen foto toevoegen!). De foto moet echter minimum 800px zijn om het volledige scherm te beslaan, liet men mij weten, zoniet wordt hij in zijn originele afmetingen weergegeven in een soort mozaïek.
Redenen genoeg, vind ik, om in de toekomst over te schakelen op Padlet. In het artikel over Linoit beschreef ik reeds een opdrachtje met een digitaal prikbord (zie ook Mijn Web 2.0-opdrachten).
Tot slot wil ik ook even Dotstorming vermelden dat recentelijk verscheen (update 2016). Deze tool is erg vergelijkbaar met Padlet, maar heeft een bijzondere functie die interessant kan zijn in de taalklas: je kan er namelijk niet alleen commentaar geven op ander posts, maar er ook op stemmen!
Hieronder zie je een voorbeeldje dat ik heb gemaakt om Padlet even te testen. Laat dus gerust even een berichtje na ! :)
Geen opmerkingen:
Een reactie posten