Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 22 februari 2013

Maak een digitaal prikbord met 'Padlet'

Padlet is de nieuwe naam voor het recent geüpdatete Wallwisher, waarmee je in geen tijd een digitaal prikbord kan maken. Het lijkt erg op Stixy (update: is ondertussen verdwenen) en Linoit, die al eerder aan bod kwamen in deze blog, maar het is -in zijn nieuwe vorm- nóg eenvoudiger.
Ondertussen moet de maker van het prikbord wel inloggen om het te creëren (update 2016, daarvoor hoefde dat niet), maar de student hoeft dit nog steeds NIET te doen. Hij kan meteen beginnen met het toevoegen van post-its, links, video's, foto's of bestanden (PDF, Word,...) die netjes worden embed in het prikbord zelf. Ook video's worden in een klein schermpje weergegeven (gebeurt automatisch wanneer je de link inbrengt).
Sinds de update van 2016, heb je er ook een aantal interessante opties bij: Zo kies je nu hoe de post-its op het scherm verschijnen (netjes geordend, chronologisch of gewoon kris kras door elkaar). De interessantste toevoeging echter, vooral voor het gebruik in de klas, is dat je er nu voor kan kiezen dat men ook op de post-its van anderen kan reageren! Zo kan je na een brainstorm, bijvoorbeeld, vragen aan je studenten om commentaar te geven op ideeën van anderen.

Ik kreeg ook heel snel antwoord van hun helpdesk ivm een vraagje over de achtergrond (je kan een template gebruiken, maar ook je eigen foto toevoegen!). De foto moet echter minimum 800px zijn om het volledige scherm te beslaan, liet men mij weten, zoniet wordt hij in zijn originele afmetingen weergegeven in een soort mozaïek.

Redenen genoeg, vind ik, om in de toekomst over te schakelen op Padlet. In het artikel over Linoit beschreef ik reeds een opdrachtje met een digitaal prikbord (zie ook Mijn Web 2.0-opdrachten).
Tot slot wil ik ook even Dotstorming vermelden dat recentelijk verscheen (update 2016). Deze tool is erg vergelijkbaar met Padlet, maar heeft een bijzondere functie die interessant kan zijn in de taalklas: je kan er namelijk niet alleen commentaar geven op ander posts, maar er ook op stemmen!

Hieronder zie je een voorbeeldje dat ik heb gemaakt om Padlet even te testen. Laat dus gerust even een berichtje na ! :)

Gemaakt met Padlet

Scrumblr is nog een vergelijkbare tool, maar het bijzondere is dat je hier je sticky notes kan ordenen in kolommen. Verder is de tool een stuk beperkter dan bvb. Padlet, maar in de taalklas kan het wel handig zijn, om bvb. nieuwe woorden te ordenen of zo.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen