Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 26 mei 2013

Verzamel en orden webinhoud met "Keeeb"

Keeeb is een nieuwe (Duitse) service waarmee je allerhande info kan verzamelen, ordenen én samenvoegen (!) die je vindt op het web: foto's, teksten, video's, etc. De dienst is (uiteraard) gratis en laat toe om met anderen samen te werken (je kan ook makkelijk commentaar toevoegen aan de zaken die je bewaart). Verder doet deze tool een beetje denken aan vergelijkbare diensten als Pinterest, Educlipper, Clipboard, Evernote, Pocket, maar toch heeft Keeeb enkele interessante troeven. Voorlopig denk ik deze tool enkel te gebruiken om mijn eigen 'vondsten' bij te houden en eventueel te delen met collega's, maar je kan natuurlijk ook pagina's delen met studenten (of samen met hen een pagina bouwen rond een bepaald thema).

Na het registreren sleep je een knop naar je favorietenbalk, zodat je er telkens enkel op hoeft te klikken wanneer je iets interessants tegen komt.  Vervolgens selecteer je dan op die pagina de zaken die je graag wilt bewaren (dat kunnen enkele afzonderlijke zinnen zijn en een foto, bvb). Binnen Keeeb wordt alles opgeslaan op een pagina die je een naam geeft (je kan zoveel pagina's maken als je wilt, over verschillende thema's bvb). Nu, het interessante is dat je binnen zo'n pagina kan kiezen om alles gewoon naast elkaar weer te geven, maar je bepaalde van je 'captaties' ook kan groeperen in aparte 'screenshots'. Zo kan je de foto en de zinnen die je hebt geselecteerd weergeven in één kadertje, waardoor het geheel erg overzichtelijk wordt! In die zin onderscheidt Keeeb zich in het bijzonder van andere gelijkaardige diensten (ook Bundlr is op dat vlak een aanrader en goed alternatief). Het loont echt de moeite om even te bekijken hoe het werkt (het duurt niet langer dan 5 minuten). Onderstaande video geeft alvast een idee:




Geen opmerkingen:

Een reactie posten