Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


maandag 24 juni 2013

Flipping the classroom

Volgend academiejaar wil ik graag het principe van 'flipping the classroom' uitproberen in mijn lessen Spaans: in plaats van de grammatica in de klas uit te leggen, bekijken de studenten thuis de video's die ik over elk item heb opgenomen.
Op die manier komt er tijdens de lessen meer tijd vrij om de theorie in te oefenen met spreek- en communicatieactiviteiten én kunnen de studenten de stof op hun eigen tempo verwerken. Bovendien lijkt het me erg handig dat je moeilijkere stukken kan herbekijken, naar aanleiding van de examens bijvoorbeeld...
Dit zijn de items die ik in mijn cursus (2de jaar) behandel en waarover ik een video heb gemaakt: 
Meer info om je eigen video's op te nemen is te lezen onder het etiket 'screencast'. Zelf heb ik de filmpjes opgenomen met Quicktime Player (Mac). Voor de presentaties heb ik Powerpoint voor Mac gebruikt (dat blijkbaar meer templates aanbiedt dan de klassieke versie) en om ze te delen gebruik ik Slideshare.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten