Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 29 september 2013

Publiceer vragen/commentaren bij filmpjes die iedereen kan beantwoorden.

Vialogues is een tooltje waarmee je vragen, commentaren, opinies kan publiceren bij om het even welk filmpje dat je importeert van YouTube (het volstaat de URL te plakken), je harde schijf, enz.
Het doet erg denken aan Grockit Answers, en aan het nog recentere VideoAnt, waarbij je zelf bepaalt op welk moment je vraag precies verschijnt, maar dat soms instabiel is (bij langere video's). Op het moment dat ik mijn opdrachten voorbereidde (september 2013) voor komend academiejaar bleek Grockit Answers plots verdwenen (het is in juni 2013 overgenomen), maar ondertussen blijkt het weer gewoon te werken...
Ik gebruik het niet enkel om zelf vragen te stellen bij video's, maar laat ook studenten filmpjes zoeken om er vragen over te stellen (in het laatste jaar zijn dat bvb. video's in de marketingsfeer). Dit is een voorbeeldje van een video die ik zelf heb gemaakt voor de studenten uit het 1e jaar voor het vak "Communicatietraining Frans".
Ik denk er ook aan om de tool te gebruiken voor mijn video's van "flipping the classroom", waarin ik de theoretische items van de cursus uitleg. Op die manier kunnen studenten extra vragen stellen bij fragmenten die ze niet snappen en kunnen ook anderen daarna het antwoord meelezen!

Hieronder zie je hoe het werkt:



Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen