Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 24 februari 2013

Voeg mondeling commentaar toe aan je fotoalbum!

UPDATE: Narrable is sinds midden 2015 niet langer actief :( Ik begebruik nu (opnieuw) Voicethread en Thinglink om commentaar toe te voegen aan foto's.

Narrable is een nieuwe dienst waarmee je audio kan toevoegen aan een serie foto's die je uploadt van je harde schijf of via Facebook. Het resultaat, dat een beetje doet denken aan een stripverhaal of fotoroman met audio-commentaar, kan je makkelijk embedden in een blog of delen via mail/Twitter/Facebook/enz. Volgend voorbeeldje, dat ik vond in de galerij van Narrable, toont aan dat de lay-out best aantrekkelijk is:



Eens de foto's zijn geüpload in de applicatie, kan je ze ordenen en met één druk op de knop je stem opnemen. Er zijn ongetwijfeld tal van interessante opdrachten te bedenken met dit tooltje, denk ik: een verhaal vertellen, foto's becommentariëren genomen op stage of bedrijfsbezoek, zijn mening geven over een advertentie, enz. In volgend filmpje wordt duidelijk uitgelegd hoe je te werk gaat:


vrijdag 22 februari 2013

Maak een digitaal prikbord met 'Padlet'

Padlet is de nieuwe naam voor het recent geüpdatete Wallwisher, waarmee je in geen tijd een digitaal prikbord kan maken. Het lijkt erg op Stixy (update: is ondertussen verdwenen) en Linoit, die al eerder aan bod kwamen in deze blog, maar het is -in zijn nieuwe vorm- nóg eenvoudiger. Je kan zo'n prikbord maken zonder in te loggen, maar is wel aan te raden om nadien nog parameters te kunnen wijzigen (privacy, achtergrond, ...). Er wordt enkel een e-mailadres en een paswoord gevraagd. De student hoeft sowieso NIET in te loggen. Hij kan meteen beginnen met het toevoegen van post-its, links, foto's en bestanden (PDF, Word,...) die netjes worden embed in het prikbord zelf. Ook video's worden in een klein schermpje weergegeven (gebeurt automatisch wanneer je de link inbrengt). Ik kreeg ook heel snel antwoord van hun helpdesk ivm een vraagje over de achtergrond. De foto moet namelijk minimum 800px zijn om het volledige scherm te beslaan, zoniet wordt hij in zijn originele afmetingen weergegeven in een soort mozaïk. Redenen genoeg vind ik om in de toekomst over te schakelen op Padlet. In het artikel over Linoit beschreef ik reeds een opdrachtje met een digitaal prikbord (zie ook Mijn Web 2.0-opdrachten). Hieronder zie je een voorbeeldje dat ik heb gemaakt om het even te testen. Je mag er gerust een berichtje op achterlaten! :)

Scrumblr is nog een vergelijkbare tool, maar het bijzondere is dat je hier je sticky notes kan ordenen in kolommen. Verder is de tool een stuk beperkter dan bvb. Padlet, maar in de taalklas kan het wel handig zijn, om bvb. nieuwe woorden te ordenen of zo.