Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zondag 14 april 2013

Integreer allerhande multimedia in één 2.0-slideshow

Blendspace (voorheen Edcanvas) is een leuke tool om allerlei multimedia mee te verzamelen, te presenteren en te delen in een overzichtelijke slideshow: YouTube-filmpjes, internetpagina's, foto's, maar ook prezi's, PDF- of Word-bestanden (die je uploadt van je computer of rechtstreeks terugvindt in je Dropbox of Google Drive-folders).
Je kan als 'kijker' één slide uit het rooster kiezen (zie afbeelding hieronder), of de presentatie chronologisch bekijken, waarbij je elke slide apart op je scherm ziet verschijnen.

 

Het verschil met veel andere presentatietools, is dat je o.a. webpagina's kunt bekijken binnen de presentatie zelf, net als de filmpjes, PDF-documenten, enz.  Bovendien is het sinds kort ook mogelijk om bij elke slide commentaar te geven, zowel schriftelijk als mondeling (tot 30 seconden)! Zo kan je als leerkracht vragen toevoegen aan je slides (zoals in dit voorbeeld - klik links bovenaan op "play" voor de slideshow), en kunnen studenten aangeven dat ze iets niet begrijpen bijvoorbeeld.
Begin mei 2013 is opnieuw een erg interessante functie toegevoegd: je kan nu ook meerkeuzevragen toevoegen aan je "canvas" en de resultaten zelfs laten weergeven in een grafiek.

Het is helemaal niet moeilijk om zelf een "canvas" te maken, zoals je kan zien in onderstaand filmpje:



De tool is vooral nuttig, denk ik, om als leerkracht materiaal rond een bepaald thema te verzamelen, dat je nadien wilt delen met je studenten, maar je kan natuurlijk ook je studenten zélf een "canvas" laten maken. Hiervoor is zelfs deze functie voorzien, zodat je hun creaties meteen kan zien in je eigen account.
Voor meer info: zie ook deze excellente site van André Mansen!

vrijdag 12 april 2013

Maak data aanschouwelijk in een "infographic"

Een infographic is een soort visuele voorstelling in postervorm van allerhande gegevens rond een bepaald thema (vaak aangevuld met grafieken, quotes,  data, enz.). In plaats van de gegevens uit te schrijven in een tekst, worden ze dus aanschouwelijk gemaakt in een aantrekkelijk plaatje. Er verschijnen de laatste jaren steeds meer (gratis) tooltjes, waarmee je zélf zo'n infographic kan samenstellen, elk met zijn eigen kenmerken: sommige zijn erg strak van opbouw en focussen op grafieken en allerhande diagrammen, andere gaan meer de visuele tour op en lijken wel een stripverhaal.
Persoonlijk hou ik wel van visual.ly en het erg eenvoudige infogr.am, maar er zijn er nog een pak meer die leuke templates aanbieden (easel.ly, piktochart, ...).
Deze tools zijn niet alleen interessant om zelf een infographic te maken, je kan er ook op zoek gaan naar bestaande infographics op basis van trefwoorden!

Voor het vak 'communicatietraining Frans' in het 3de jaar marketing, ben ik van plan een opdracht uit te werken die hierop neerkomt: de studenten zoeken een actueel artikel ivm hun vakgebied waarin interessante data worden voorgesteld die ze vervolgens in een infographic 'gieten' die ze nadien voorstellen aan de klas. Om dit te testen heb ik snel even deze infographic gemaakt op basis van dit artikel (de bedoeling is wel dat studenten geen copy-paste doen, uiteraard, maar de tekst gaan herformuleren). Zoals je ziet kunnen ook YouTube-filmpjes worden embed en is het mogelijk om onderaan de infographic commentaar te geven (of vragen te posten!, feedback te geven!, enz.). Onderstaande infographic vond ik in de galerij van visual.ly:

Custom e-Learning Costs � Determining Factors