Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 31 oktober 2013

Voeg met "EDpuzzle" niet alleen vragen, maar ook audio-commentaar toe aan je filmpjes!

EDpuzzle is opnieuw een erg interessante tool om vragen te publiceren bij je filmpjes (van YouTube of andere). Het onderscheidt zich op 3 vlakken van gelijkaardige tools:
  • (als docent) kan je mondelinge commentaarstukjes toe te voegen aan de video, om bijvoorbeeld extra uitleg te geven tijdens het fragment. Bij het bekijken wordt het afspelen dan onderbroken door jouw opnames. Net als Playposit (voorheen 'EduCanon') dat ik gisteren besprak, is EDpuzzle niet zo 'sociaal' (de student ziet bvb geen antwoorden van klasgenoten), maar kan het wel erg interessant zijn voor toepassingen binnen afstandsonderwijs en de 'flipped classroom'.
  • Het is mogelijk om naast meerkeuzevragen, ook open vragen te stellen. Andere tools hebben vaak maar één van beide mogelijkheden. Je krijgt de antwoorden, per student, te zien in jouw dashboard.
  • Het is enkel mogelijk om op de vragen te antwoorden wanneer je inlogt als student (en een code ingeeft die de docent meegeeft). Dit maakt het -de eerste keer!- iets omslachtiger omdat je alle namen van de studenten moet inbrengen en nadien de codes moet communiceren aan de studenten.
Het creeëren van een filmpje op zich is niet zo ingewikkeld. Het werkt in 5 stappen:
  1. Je zoekt het filmpje op via de URL of trefwoord (of op je harde schijf). Je kan het meteen ook bijknippen indien je slechts een deel van het filmpje wilt gebruiken.
  2. Indien je oorspronkelijke video geen geluid heeft of je gewoon een voice-over wilt maken, kan dit in deze stap. Terwijl je het filmpje bekijkt kan je ondertussen commentaar inspreken. Indien je de oorspronkelijke klank wilt behouden en enkel stukjes commentaar wilt 'tussenvoegen', sla je deze stap over. Dit vond ik wel even verwarrend in het begin, omdat het verschil met de audio-commentaren niet meteen duidelijk was.
  3. Bij deze stap voeg je de audio-commentaren toe op de plek waar je wilt dat de student ze beluistert.
  4. Je voegt vragen in op de plek waar ze moeten verschijnen.
  5. Je bewaart je filmpje en voegt het toe aan een klas, zodat de student op de vragen kan antwoorden.
Hieronder zie je een voorbeeldfilmpje dat ik heb gemaakt om het even uit te proberen. Belangrijk om te weten is dat je de vragen zal zien verschijnen, maar je er niet op kan antwoorden (omdat je geen student bent met een code). Je moet het dus gewoon wegklikken. De video embedden kan voorlopig ook nog niet, dus wat je ziet is eigenlijk een foto met een link erachter die je naar de website van Edpuzzle zelf brengt.

http://edpuzzle.com/#media/5272270ef9bb154e72000004

Met dank aan André Manssen, via wiens excellente site ik dit tooltje leerde kennen!

dinsdag 29 oktober 2013

Playposit (voorheen EduCanon): een vernieuwend tooltje om vragen te publiceren bij filmpjes!

EduCanon -dat ondertussen Playposit is geworden, update 2016- is een gloednieuw tooltje om vragen te publiceren bij filmpjes (van YouTube en andere). Het bijzondere is dat de student eerst de vraag moet beantwoorden vooraleer hij verder kan kijken én dat hij niet kan doorspoelen naar stukken die hij nog niet heeft gezien (je kan wel terugspoelen en nadien weer vooruit). Verder is het ook érg interessant dat je als docent kan zien welke van je studenten de oefening hebben gemaakt en hoeveel ze hebben behaald!
Het is wel zo dat er enkel meerkeuzevragen kunnen gesteld worden en de sociale interactie eerder beperkt is: studenten beantwoorden de vragen, krijgen daar al dan niet feedback op (indien je dat zo hebt voorzien bij de antwoordmogelijkheden), maar ze zien niet wat anderen hebben geantwoord. Dat is wel zo bij tools als Grockit Answers of Vialogues, die dan weer andere 'beperkingen' of kenmerken hebben. Teachem is ook vrij gelijkaardig, maar toch een stuk minder aantrekkelijk en beperkter in vergelijking met Playposit.
Bij een vraag kan je wel extra informatie toevoegen (zoals een klein fotootje of een link) en je kan er zelfs zaken bij insluiten (embedden), maar dat heb ik nog niet uitgeprobeerd. Op het internet vond ik dit voorbeeld dat is gemaakt met Playposit (je kan het gewoon uittesten en de vragen beantwoorden): het is een liedje waarin het Spaanse werkwoord 'gustar' vaak wordt gebruikt.
Om een opdracht te maken, moet je je eerst aanmelden als docent (naam, paswoord en e-mail zijn voldoende) en die nadien toewijzen aan een klas (je kan tot 8 klassen maken). Vervolgens krijg je een code die je aan de studenten geeft, zodat zij zich kunnen aansluiten bij hun klas en de opdracht kunnen zien (ook zij moeten eerst een studentenaccount aanmaken). Leuk is ook dat je per opgave een deadline kan instellen en de scores per student kan bijhouden.



Een heel interessant en compleet tooltje, dus, zeker voor opgaves die de student individueel moet maken (luistervaardigheid) én wanneer je als docent zeker wil zijn dat hij het filmpje wel degelijk heeft bekeken. Zo denk ik eraan om de filmpjes die ik heb gemaakt in het kader van de flipped classroom op die manier aan te bieden: enkel studenten die vooraf de video met uitleg hebben bekeken over het theoretisch gedeelte, mogen de les bijwonen waarin de materie via communicatieve oefeningen wordt ingeoefend.

donderdag 17 oktober 2013

Maak verbluffende affiches, flyers, kaartjes, enz. met "Canva"

Canva.com is een gloednieuw tooltje om prachtige affiches, flyers, kaartjes enz. te maken in een handomdraai. Het programma zelf biedt tal van gratis templates, foto's en figuren, maar je kan ook je eigen materiaal uploaden of (mooie!) extra figuren en foto's kopen (1 dollar/stuk). Het resultaat kan je downloaden (als PDF of foto) of delen via een URL, en wat ik erg leuk vind is dat je met verschillende mensen tegelijk aan één affiche kan werken.
Doordat alles erg intuïtief is, kan je eigenlijk meteen aan de slag, maar voorlopig is de tool nog wel in Beta-versie (waardoor er nog wel 'ns een bugje kan voorkomen) en moet je even wachten tot je wordt toegelaten (bij mij heeft het een week geduurd eer ik een mail ontving die me toegang gaf), maar daar zal allicht snel verandering in komen. Voorlopig wordt ook Safari nog niet ondersteund (enkel Mozilla Firefox & Google Chrome).
Het lijkt me leuk om studenten op die manier een affiche of iets dergelijks te laten maken. Zelf heb ik het hier even uitgetest om onze uitstap naar Rijsel aan te kondigen (indien je met Safari werkt kan je hier klikken om de flyer in PDF-formaat te zien in Google Drive). Op YouTube vond ik deze tutorial waarin een en ander aanschouwelijk wordt gemaakt:



vrijdag 11 oktober 2013

Maak een "publieke folder" waaraan iedereen files kan toevoegen zonder account!

OneTimeBox is een nieuwe gratis dienst waarmee je een "publieke folder" aanmaakt, zonder dat je ook maar hoeft in te loggen. Het enige wat je moet doen is een file naar het openingsscherm slepen! Daarna krijg je een URL voor jouw map die je kan delen met anderen. Iedereen die de link kent, kan op die manier materiaal toevoegen aan de map... maar ook deleten!
Doordat je niet hoef in te loggen (en dus anoniem blijft) is het dus geen waterdicht systeem, maar het kan in bepaalde gevallen wel handig zijn om op een snelle en makkelijke manier documenten van collega's of studenten te verzamelen.
 

Wil je vermijden dat je de documenten van anderen kan deleten, dan raad ik DBinbox aan, waarvoor je wel een account moet hebben bij Dropbox. Met deze gratis tool kan je eveneens een link delen met anderen, zodat zij bestanden kunnen toevoegen aan jouw dropboxmap, zonder dat zij daarvoor Dropbox-gebruiker moeten zijn! Bij DropitToMe, dat ongeveer op dezelfde manier werkt, is er nog een extra beveiliging, doordat je niet alleen de link, maar ook een paswoord moet doorgeven vooraleer iemand kan uploaden.

dinsdag 1 oktober 2013

Maak zelf een presentatiefilmpje met leuke effecten!

Moovly is een nieuw tooltje waarmee je aardige presentatiefilmpjes kan maken, eventueel voorzien van audio. Naast tekst en foto's kan je allerlei (al dan niet geanimeerde) figuurtjes invoeren met leuke effecten (o.a. een hand die de items plaatst of weghaalt). Videofragmenten gebruiken kan (voorlopig) niet.
De basisversie is helemaal gratis (maximum 10 minuten) en het filmpje kan direct op YouTube gepubliceerd worden of gedownload. Uiteraard hoef je ook niks te installeren, enkel een account aanmaken is voldoende. Voorts is alles erg ïntuitief en krijg je bij het eerste gebruik een korte 'rondleiding', zodat je na 5 minuten al aan de slag kan! Hier zie je hoe het werkt.
De applicatie doet een beetje denken aan PowToon, maar is een stuk minder ingewikkeld (het aantal mogelijkheden is ook beperkter).
Gemotiveerde studenten kunnen hier zeker iets leuks mee doen en hun presentatie ook inspreken. Ik heb het even uitgetest met dit kort filmpje om onze workshops af te sluiten:



Wideo is een vergelijkbaar tooltje dat ook best aardig is, maar waar (voorlopig) geen geanimeerde figuurtjes voor handen zijn. Je kan echter wel makkelijk een soort pad creëren voor je items (fotos/figuren/tekst/...) door aan te geven waar op het scherm ze moeten verschijnen en waar ze weer verdwijnen.