Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 13 december 2014

Zoek (rechtenvrije) foto's op basis van kleuren!

TinEye Multicolor Engin is een heel interessante tool om foto's te zoeken op basis van de kleuren die erin voorkomen. Er wordt gezocht in een bestand van meer dan 20 miljoen rechtenvrije foto's in Flickr (creative commons), wat betekent dat je ze kan gebruiken in je presentaties, blog, enz. (mits bronvermelding uiteraard).

Hoe het werkt? Supersimpel!
  1. Ga naar de site en klik op de kleuren die je zoekt (bvb: geel en paars). Je kan er achteraf makkelijk andere toevoegen of weer verwijderen.
  2. Bepaal de verhouding van de kleuren door in het raster te schuiven (in het voorbeeld onderaan koos ik voor iets meer geel)
  3. Binnen de geselecteerde foto's kan je verder op zoek gaan naar specifieke onderwerpen door trefwoorden (tags) toe te voegen (dat heb ik hieronder niet gedaan).
Verder hoef je enkel op de foto te klikken die je wenst te gebruiken en je komt automatisch op de juiste Flickr-pagina uit om het te downloaden!



Geen opmerkingen:

Een reactie posten