Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 1 maart 2014

Verzamel zinnen van het internet in lijsten met "Phraseum"

Phraseum is een bijzonder handige tool om allerlei interessante zinnen (en woorden) te verzamelen die je tegenkomt bij het surfen (je kan natuurlijk ook gewoon zinnen intikken die je ergens hebt gehoord of in de krant hebt gelezen). Bij het eerste gebruik sleep je een knop naar je favorietenbalk, zodat je er nadien enkel op hoeft te drukken om een stukje tekst van een website te bewaren (een beetje zoals Pinterest of Keeeb, dus). Je bepaalt dan zélf in welke lijst ("phrasebook") je de zin wilt plaatsen (bvb. email, ICT, transport, enz.) en voegt er een label aan toe (bvb. formeel, niveau A1, uitdrukking, etc.): op die manier kan je later de zinnen niet enkel terugvinden per lijst, maar kan je ook een verzameling zinnen tonen die hetzelfde label kregen.
Nu, net als Pinterest (enkel voor foto's en video's) heeft Phraseum ook heel sterk sociaal aspect: je kan namelijk ook lijsten ("phrasebooks" dus) van anderen volgen (of ook de persoon zelf, hoewel er momenteel nog maar weinig gebruikers zijn, uiteraard), interessante zinnen uit bestaande lijsten pinnen ("resave") én reacties schrijven bij zinnen!

De tool lijkt me erg interessant voor persoonlijk gebruik, maar je kan er ook zinnen mee verzamelen om nadien in je lessen te gebruiken (woordenschat omtrent een specifiek thema of een grammaticaal item bijvoorbeeld). Daarnaast kan je de tool ook door studenten laten gebruiken, natuurlijk, waarbij zij -individueel of in groepjes- zélf materiaal verzamelen. Anderen (de leerkracht & klasgenoten) kunnen hen dan volgen om hun vorderingen te zien én om eventueel commentaar toe te voegen aan hun zinnen.