Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


donderdag 5 februari 2015

Voeg vragen toe aan een filmpje met "Acclaim"

Acclaim is een nieuw alternatief voor tools als Vialogues en Grockit Answers, om vragen en/of commentaar toe te voegen aan (YouTube-)filmpjes. Het is (voorlopig?) enkel mogelijk om open vragen toe te voegen of om discussies te voeren rond een bepaalde topic die in de video voorkomt (het commentaar of de vraag is gelinkt aan één welbepaald fragment in de video).
De antwoorden op de vragen (of de reacties op de commentaren) en zijn ook bij deze tool zichtbaar voor iedereen (studenten kunnen elkaars posts dus zien), wat het sociale aspect ten goede komt. Verder is de interface visueel best aantrekkelijk en intuïtief.
Als docent moet je -in tegenstelling tot Vialogues en Grockit Answers- wel klassen creëren en je studenten zelf uitnodigen (via hun e-mailadres), wat net iets omslachtiger is. Het filmpje met de vragen/commentaren kan je (voorlopig) niet zomaar openbaar maken voor iedereen (zodat ook mensen/studenten van buiten de klas kunnen deelnemen), wat misschien niet echt nodig is, maar bij de 2 andere tools heb je wel de keuze. Het feit dat de discussies zijn afgeschermd (enkel wie aan een bepaalde klas is toegewezen kan deelnemen) kan een troef zijn voor wie werkt met minderjarigen.
Verder zie ik niet meteen een echte meerwaarde van Acclaim t.o.v. Vialogues of Grockit Answers, maar het is altijd goed dat er zich alternatieven aanbieden, voor het geval dat...

https://getacclaim.com/img/landing/Screenshot.png 

2 opmerkingen:

  1. Dag Frederik,

    Ik heb zonet een videofragment voorzien van vragen via Acclaim omdat Grockit Answers de link (van YouTube) niet vond, misschien is het fragment te groot. Nu vraag ik me af hoe ik mijn video kan publiceren zodat de studenten de vragen kunnen beantwoorden? Nu staat er namelijk nergens "reply" bij de vragen.

    Alvast bedankt!

    Jessie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Dag Jessie,
    Wanneer je een nieuwe "course" aanmaakt, krijg je een link die je met je studenten kan delen. Zij zullen eerst een account moeten creëren en inloggen om de inhoud te kunnen zien (en te antwoorden op de filmpjes). Je zou dit even kunnen uittesten door zelf een "testaccount" aan te maken als leerling (met een ander e-mailadres).
    Grockit Answers herkent inderdaad niet altijd de URL uit de adresbalk bovenaan. Wat meestal wel werkt is het URL-adres te kopiëren dat je onderaan het YouTube-filmpje vindt bij de knop "delen". Zelf werk ik ondertussen meestal met de gelijkaardige tool "Vialogues". Veel succes!
    Frederik

    BeantwoordenVerwijderen