Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


vrijdag 6 februari 2015

Verzamel real-time antwoorden van studenten, zonder dat ze een device nodig hebben!

Plickers is dé (nieuwe) oplossing om real-time antwoorden te verzamelen van studenten, zonder dat ze daarvoor zelf een device (GSM, tablet, ...) nodig hebben. Ik maakte er onlangs geleden kennis mee, tijdens een workshop van collega Ann Buffel. Het gaat als volgt:
  • Nadat de docent de namen van de studenten heeft ingegeven in Plickers, wordt voor elk van hen een QR-code gegenereerd.
  • De docent drukt die af en geeft elke student zijn respectievelijke code (op papier). Elke QR-code heeft 4 zijden, met daarbij telkens een kleine letter (A, B, C en D).
  • Vervolgens kan de docent meerkeuzevragen stellen (tot maximum 4 keuzes). De student houdt het blad omhoog -in de juiste positie uiteraard- zodat de docent de bladen goed kan zien. Voor de studenten zijn elkaars antwoorden sowieso niet zichtbaar (daarvoor zijn de letters A, B, C en D op de verschillende zijden te klein).
  • Wanneer de docent (met de app van Plickers) de klas vervolgens scant (met een tablet of smartphone), herkent het systeem de antwoorden (dankzij de positie van de bladen) en verschijnen de resultaten meteen in een grafiek op het scherm.
Het lijkt misschien een beetje omslachtig en amateuristisch allemaal en ook niet heel erg betrouwbaar, maar ik vond het erg snel gaan (hooguit 5 seconden om iedereen te scannen) en het bleek écht te werken :) Het was eens iets anders, en op deze manier kan je dus ook in klassen waar niet iedereen over een smartphone of tablet beschikt, toch op een vrij snelle manier -de voorbereiding niet meegerekend ;)- info vergaren en een leuke activiteit doen.


donderdag 5 februari 2015

Voeg vragen toe aan een filmpje met "Acclaim"

Acclaim is een nieuw alternatief voor tools als Vialogues en Grockit Answers, om vragen en/of commentaar toe te voegen aan (YouTube-)filmpjes. Het is (voorlopig?) enkel mogelijk om open vragen toe te voegen of om discussies te voeren rond een bepaalde topic die in de video voorkomt (het commentaar of de vraag is gelinkt aan één welbepaald fragment in de video).
De antwoorden op de vragen (of de reacties op de commentaren) en zijn ook bij deze tool zichtbaar voor iedereen (studenten kunnen elkaars posts dus zien), wat het sociale aspect ten goede komt. Verder is de interface visueel best aantrekkelijk en intuïtief.
Als docent moet je -in tegenstelling tot Vialogues en Grockit Answers- wel klassen creëren en je studenten zelf uitnodigen (via hun e-mailadres), wat net iets omslachtiger is. Het filmpje met de vragen/commentaren kan je (voorlopig) niet zomaar openbaar maken voor iedereen (zodat ook mensen/studenten van buiten de klas kunnen deelnemen), wat misschien niet echt nodig is, maar bij de 2 andere tools heb je wel de keuze. Het feit dat de discussies zijn afgeschermd (enkel wie aan een bepaalde klas is toegewezen kan deelnemen) kan een troef zijn voor wie werkt met minderjarigen.
Verder zie ik niet meteen een echte meerwaarde van Acclaim t.o.v. Vialogues of Grockit Answers, maar het is altijd goed dat er zich alternatieven aanbieden, voor het geval dat...

https://getacclaim.com/img/landing/Screenshot.png 

woensdag 4 februari 2015

Link Powerpoint-presentatie "Dag van het Frans"

Wie vandaag aanwezig was op de "Dag van het Frans" in Kortrijk en mijn Powerpoint-presentatie wil downloaden, zal merken dat de opgegeven link (wellicht) niet werkt. Slideserve (het tooltje dat ik heb gebruikt om te delen) blijkt inderdaad niet altijd even betrouwbaar.
Vandaar dat ik de presentatie nu op Slideshare heb geplaatst, waar je ze kan downloaden (weliswaar pas nadat je een account hebt gecreëerd).
Veel succes bij het experimenteren!