Welkom op mijn blog die gewijd is aan het gebruik van ICT- en in bijzonder Web 2.0-tools, in de taalklas. Ik heb deze blog in de eerste plaats gemaakt voor collega’s die net als ik op zoek zijn naar nieuwe manieren om authentieke communicatie de klas binnen te ‘smokkelen’, om zo de studenten te motiveren en te laten genieten van een vreemde taal. Het Web 2.0 is daarvoor een ideaal instrument, denk ik.

Nu, het aantal nieuwe Web 2.0-tools schiet vandaag werkelijk als paddenstoelen uit de grond. Het doel van deze blog is echter niet om er daar zoveel mogelijk van te bespreken. Ik probeer me net te beperken tot diegene die ik nu al gebruik of waarvan ik denk dat ze in de toekomst nog van pas kunnen komen. Ik hoop in elk geval dat u er iets aan heeft en dat het een inspiratiebron kan zijn voor uw eigen lespraktijk. Het spreekt voor zich dat vragen, opmerkingen en suggesties steeds van harte welkom zijn!

Klik hier voor de Spaanse "tegenhanger" van deze blog. Para la versión española de este blog, da clic aquí


zaterdag 6 juni 2015

2 nieuwe (interactieve) Web 2.0-taken

Ter voorbereiding van de cursus (Spaans) van komend academiejaar heb ik 2 nieuwe Web 2.0-taken gemaakt met Thinglink en YouTube Annotations. Benieuwd wat of het leuke resultaten zal opleveren :)
  • Opdracht 1: Met Thinglink moeten de studenten een video aan een familiefoto toevoegen waarin ze enkele personen van de foto beschrijven.
  • Opdracht 2: Met YouTube Annotations (een dienst van YouTube zelf) moeten de studenten een interactieve video maken, waarbij ze verschillende scènes aan elkaar linken. Het resultaat is dan een video waarbij de kijker zélf kan bepalen hoe het verhaal verder gaat, afhankelijk van de optie die hij aanklikt (dit is een leuk voorbeeld van zo'n filmpje). Update 2016: dit zijn de 2 versies die de studenten uiteindelijk hebben gemaakt: voorbeeld 1 en voorbeeld 2. Voor deze opdracht heb ik deze beknopte tutorial gemaakt in het Nederlands: